27/2/11

ΡΥΘΜΟΙ 2/4

ΡΥΘΜΟΙ 2/4 Χασάπικο (2/4) Ακούστε
8 8 8 8
Τ | Τ |
B1 Κ B5 K

Παραδείγματα: Ζορμπάς, Όλοι οι ρεμπέτες του Ντουνιά - Μ. Βαμβακάρης, Σήκω χόρεψε συρτάκι - Γ. Ζαμπέτας[midis/2-4sikoXorepseSirtaki.mid|Ακούστε]]. Σχόλια: Το Χασάπικο εκτελείται αργά. Όμοιος ρυθμός είναι και το «Μάρς» μόνο που παίζεται πολύ πιο γρήγορα (π.χ. Το σφαγείο – Μ. Θεοδωράκης) Διευκρίνιση: Tα όγδοα μπορεί να μη διαρκούν όλο το χρόνο τους και να είναι "κοφτά": Ακούστε Παραλλαγή με "strum"Ακούστε

8 8 8 8
Τ | Τ |
S Κ B5 K

Στη θέση του Β5 μπορεί να είναι και το Β1 ανάλογα τι ταιριάζει σ' εκείνο το σημείο του τραγουδιού. Και εδώ με μικρή παραλλαγή, τα όγδοα 2ο και 4ο μπορεί να μην διαρκούν όλο το χρόνο τους (πιο κοφτά): Ακούστε

Σούστα (2/4) Ακούστε

8 16 16 8 8
Τ | | Τ |
Β1 Κ Κ Β5 Κ
v v ^ v v

Παραδείγματα: Η μεγάλη πλειοψηφία των νησιώτικων τραγουδιών μας Σχόλια: Κυρίως νησιώτικος ρυθμός. Τα 2 δέκατα έκτα παίζονται στο σήκωμα του πρώτου χτυπήματος (αντικαθιστούν / είναι ισόχρονα με το 1 όγδοο του προηγούμενου ρυθμού) Σούστα - παραλλαγή: Ακούστε

8 16 16 8 8
Τ | | Τ |
S Κ Κ Β5 Κ
v v ^ v v

Σχόλια: Το "v" δηλώνει χτύπημα προς τα κάτω, το "^" προς τα πάνω.

Πεντοζάλης (2/4) Ακούστε

8 16 16 8 8
Τ | | T |
B1 - K B5 K

Παραδείγματα: Κυρίως τραγούδια της Κρήτης Σχόλια: Ρυθμός πολύ διαδεδομένος στην Κρήτη. Παίζεται γενικά γρήγορα. Το πρώτο δέκατο έκτο της Σούστας αντικαθίσταται με παύση. Το δεύτερο δέκατο έκτο παίζεται μόλις η άρση του πρώτου χτυπήματος αρχίσει να «κατηφορίζει» (πηγαίνει προς τη δεύτερη θέση)

Μπάλος (2/4) Ακούστε

8+16
8+16
8
Τ
|
|
B1
Κ
K
v
^
^

Παραδείγματα: Μες του Αιγαίου τα νησιά - Παραδοσιακό Σχόλια: Νησιώτικος ρυθμός. Παίζεται με μέτρια ταχύτητα, σχετικά κοφτά. Είναι δύσκολο να μετρηθεί με το πόδι εξ’ αιτίας των τονισμένων χτυπημάτων στα Καντίνια. Το "8+16" δηλώνει "παρεστιγμένο όγδοο", δηλ. όγδοο με τον χρόνο του προσαυξημένο κατά το μισό, δηλ. ένα όγδοο συν ένα δέκατο έκτο.

Ικαριώτικη Παραλλαγή (2/4) Ακούστε

8 8 16 16 8
| T | | |
B5 B1 K K K
v v v ^ v

Παραδείγματα: Χρόνια και χρόνια τώρα τριγυρνώ - Παραδοσιακό Σχόλια: Νησιώτικος ρυθμός. Παίζεται με μέτρια ταχύτητα, επίσης κοφτά. Είναι ίσως ευκολότερο να αρχίσει το μέτρημα από το δεύτερο χτύπημα (Β1).

Ηπειρώτικο (2/4) ΑκούστεΤο Ηπειρώτικο (Πωγωνίσιο) συνήθως παίζεται σαν αργό "μπαγιό" (ή "μπαγιόν") ή κάνοντας αλλαγές με διάφορες παραλλαγές αλλάζοντας από το ένα στο άλλο στιλ:

8 16 16 8 8 (Bayon*)
Τ | | Τ |
Β1 Κ Κ Β5 Κ μερικά μέτρα έτσι και μετά:
16 16 16 16 8 8 (παραλλαγή 1)
Τ | | | Τ |
Β1 Κ Κ Κ Β5 Κ αλλά και μετά:
16 16 16 16 16 16 8
Τ | | | Τ | |
Β1 Κ Κ Κ Β5 Κ Κ (παραλλαγή 2)

Παραδείγματα: Στης πικροδάφνης τον ανθό - Παραδοσιακό Ακούστε με διάφορες παραλλαγές και περάσματα που συνηθίζονται στο ρυθμό. Το ακόρντο είναι Am7 και δεν αλλάζει καθόλου, κανονικά θα πήγαινε και C στην αλλαγή αλλά στο βορειοηπειρώτικο στιλ συνηθίζουν να μένουν συνέχεια στο Am7 σε πάρα πολλά τραγούδια και να δίνουν στον τραγουδιστή την ευχέρεια να κινηθεί όπως θέλει. Άλλος λόγος είναι αυτή η βορειοηπειρώτικη περίεργη πολυφωνία που συμφωνεί καλύτερα με το Am7. Σχόλια: Ηπειρώτικος ρυθμός. Παίζεται με μέτρια ταχύτητα. Οι αλλαγές αυτές δεν ακολουθούν κάποιον συγκεκριμένο κανόνα αλλά εξαρτώνται από τη διάθεση του οργανοπαίχτη. Στο κάτω - κάτω δημοτικά είναι, οι δημιουργοί τους δεν τα 'γραφαν σε παρτιτούρες! Έχω την εντύπωση ότι ο πρώτος ρυθμός (και ο πιο απλός - Bayon) πρέπει να 'ναι πιο κοντά στην παράδοση.

  • Την ονομασία "Bayon" τη βρήκα σε ένα βιβλίο του Τσιτσάνη και αναφέρεται στο τραγούδι "Τα λιμάνια" ("Το πλοίο θα σαλπάρει...") και είναι ακριβώς ο ίδιος ρυθμός από άποψη αξιών τουλάχιστον.

Βέβαια μερικές φορές δεν είναι μόνο οι αξίες που δίνουν το όνομα σε ένα ρυθμό αλλά και το τέμπο (ταχύτητα) π.χ. χασάπικο και χασαποσέρβικο. Και το μπαγιόν αν παιχτεί γρήγορα γίνεται σούστα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου